Wednesday, 8 August 2012

Art Journal - stap voor stap

Ik laat in deze post één van de vele duizenden mogelijkheden om een art journal pagina op te zetten, zien. Hopelijk inspireert het jullie om ook eens deze methode te gebruiken.
I want to show you just one of the many possibilities there are to create an art journal page. Hopefully it will take away the 'white page fear' and inspire you to do some artjournaling as well.

 
FASPLATE08 - Grunge alphabet - Fusion Art Stamps
SW Q09063 - NOF Waaier - De Stempelwinkel
PLATESW91 - Nature ornamental forms - De Stempelwinkel

Ik ben begonnen met het schrijven van een stuk tekst over de gehele pagina. Het kan een willekeurig stuk zijn (ik heb een toneelstuk van Molière gepakt), maar je kunt ook iets nemen gerelateerd aan je thema, of losse woorden die met je thema te maken hebben. Ik heb met houtskool geschreven.
I started writing over the entire page. You can choose a random piece of text or something related to your theme, or just separate words or sentences. I used a charcoal pencil.

Vervolgens wat wassingen (= verf zeer verdund met water) van aquarelverf aangebracht. Tussendoor goed laten drogen. Op de laatste laag heb ik alcohol gedrupt. Hierdoor trekt de bovenste laag enigszins weg. Het effect is moeilijk te voorspellen. Wanneer de verf te nat is, verdampt de alcohol voor het z'n werk kan doen. Te droog geeft ook geen effect. Kwestie van uitproberen.
 I then added a few washes (= layers of heavily diluted paint) of watercolour paint. Be sure to let it dry between layers. On the last layer I dripped a bit of alcohol when it was still wet but not soaking wet anymore. That causes those nice circles.

Vervolgens in het wilde weg wat perfect pearls er overheen gestrooid.
Next I sprinkled some perfect pearls over the page in a random fashion.

Details:

Hierna een plaatje uit een tijdschrift geknipt en opgeplakt. Je kunt hiervoor natuurlijk ook een gestempelde afdruk nemen. Ik merk dat ik sinds ik art journal, ik heel vaak in mijn restjes-van-vorige-projecten-bak duik, dus gooi nooit meer een afdruk in net-niet-de-goede-kleur weg.
I added a picture I cut out from a magazine. You could of course use your stamps or your own drawings. Just browse through your left-overs stash every now and then!

Door in en om dat plaatje te tekenen (weer met houtskool) verbind je de voorgrond met de achtergrond en geef je er je eigen draai aan. Stempel hier en daar een motief en zorg dat je ook over je plaatje heen stempelt om het één geheel te maken. Vervolgens heb ik wat papiertape opgeplakt waar de tekst op kon komen.
I drawed in and around the picture (charcoal again) to connect the main image with the background. Stamping partially over the main picture also helps to blend it together. I added papertape to highlight the words.

Vervolgens de tekst gestempeld en een rand getekend met aquarel krijt dat ik met een vochtige vinger wat verdoezeld heb. (Zie eerste foto)
I stamped the words and outlined the page with watercolour crayons that I blended with a wet finger. (See first picture).

Details:




4 comments:

Alie said...

Wat eindeloos leuk Saskia, deze workshop AJ...geweldig met welke materialen je gewerkt heb...en het eindresultaat is superleuk!
Dankjewel voor het delen.

hartelijke groetjes, Alie :-)

Jetske said...

Prachtige pagina, en een duidelijke workshop, dank je wel!

Janny Jager 't Hooft said...

O wat leuk deze workshop voor A.J.
Zitten weer hele leuke ideetjes bij om ook eens te gaan proberen.

Groetjes Janny

biggi-al said...

What a great instruction to the world of Art Journaling!!!!

Greetings Birgitt