Friday, 31 January 2014

Tutorial Tag: multi medium gloss

Weer terug van weggeweest, zal ik elke 31e van de maand een tag publiceren met een tutorial, een tip, truc of techniek. Dat zal de ene keer wat uitgebreider zijn dan de andere en dit keer is het wel heel uitgebreid dus neem nog maar een extra kop koffie en ga er eens goed voor zitten.

Voor deze tag heb ik gekozen voor multi-medium gloss en daar een aantal technieken mee gedaan. De meeste art journal fanaten kennen het al, maar dan voornamelijk als lijm, terwijl er zoveel meer mee mogelijk is. De 4 technieken die ik behandel kunnen in principe ook wel met de matte variant gedaan worden, maar de matte medium is altijd wat minder doorzichtig dan de gloss medium. Voor de glaze en de skin raad ik in ieder geval de gloss variant aan.

Hi, I'm back again! This year I will show you some tags with tutorials, tips, tricks or techniques on every 31st of every month that counts 31 days. This month is an extra long post so make yourself comfortable!

On this tag I used multi-medium gloss for a variety of techniques. You could also use the matt medium but the gloss is far more transparent so especially suitable for the glaze and the skin. Let's get started!


Kleur een tag met distress stain Antique linen. Laat drogen. -  Colour a tag with distress stain Antique linen. Let dry or use your heat gun.

Breng met een sponsje de multi medium aan door een stencil, laat drogen (was je stencil intussen) en breng daarna distress inkt aan. De medium werkt als een resist. Als de inkt droog is, kun je het met een zacht doekje of papiertje weer van de medium afwrijven - Use a cheap sponge to add the medium through a stencil like you would do with paint. Let dry (clean your stencil in the meantime, and your sponge if you used an expensive one!) and blend in with distress ink weathered wood. The medium will work as a resist. When the ink is dry you can rub it off the medium with a soft paper or cloth.


Neem een stuk stampbord en verf het met distress paint Antique linen. Laat drogen. Je kunt er nu ook iets opstempelen, dat schijnt mooi door je transfer heen. Het is distress paint dus het droogt zonder reliëf op. - Take a piece of stampbord and paint with distress paint Antique linen. Let dry or use a heatgun. Remember it is distress paint so it will dry without structure. You could stamp on it, which would show up through the transfer we're going to do.


Zoek een plaatje uit een tijdschrift en leg dat klaar. Smeer de stampbord in met multi medium en duw dat op het plaatje. Goed aandrukken en laten drogen. De medium niet te dun en ook niet te dik aanbrengen. Ik had het iets te dik gedaan waardoor de afbeelding ging 'golven' maar dat vond ik eigenlijk wel passen bij dit thema dus heb ik het toch gebruikt. - Find a suitable picture for transfering. Coat the stampbord with the medium and push the stampbord onto the chosen picture. Make sure there is no air between the picture and the stampbord. Let dry thoroughly.

Wanneer het echt droog is, kun je het stampbord omdraaien en met een natte vinger het papier eraf wrijven. - When completely dry you can turn the stampbord and rub off the paper with a wet finger. Continue rubbing and wetting your finger until all paper is gone.

Dit is het resultaat van je transfer - the resulting transfer.

Nu gaan we een glaze, een glaceerlaag, maken. Mix daarvoor wat medium met een klein beetje distress paint weathered wood. Hoe meer paint, hoe donkerder het resultaat, dus ik hou het liever iets lichter dat ik indien nodig een tweede laag aan kan brengen. Ik heb weathered wood paint gebruikt. De glaze kun je nu met een zachte kwast opbrengen en laten drogen. In een afgesloten potje blijft de glaze goed houdbaar. - Next we'll make a glaze. Mix a small amount of distress paint weathered wood with the medium. You'll get a softer result if you use less paint, you can always apply two layers as I did. Let dry in between layers.

Het resultaat na twee laagjes. De randen van het stampbord heb ik met Pewter geverfd. - the result after two thin layers.




Terwijl het stampbord lag te drogen ben ik met de tag verder gegaan. Ik heb de zee gestempeld, links nog te zien, wat gespetterd met Pewter en een sjabloon gebruikt met antique linnen paint. Omdat de paint altijd een beetje van de onderliggende inkt opneemt, is de schelp nu wat donkerder van kleur dan de bubbels. De schelp heb ik vervolgens omrand met een zilverkleurige paintmarker.  - While the stampbord was drying I  stamped the sea, flicked some pewter paint and sponged the shell with antique linen. Notice the duller colour as compared to the resisted bubbles, this is caused by the paint absorbing some of the underlying ink. 



Als laatste maakte ik een skin. Een skin is een dunne laag acrylverf, gewoon een plastic laagje dus. Wanneer je een skin met medium maakt in plaats van verf, wordt hij mooi transparant. Let wel op dat je altijd op een glad oppervlak werkt, bijvoorbeeld je craft sheet, anders plakt de skin vast. Omdat acrylverf en medium ook goed lijmt, kun je er van alles in opnemen. Ik zag op internet wat voorbeeldjes met tulip paint (een dimensionale verf) maar die van mij was wat te  droog, dus ik heb naderhand wat zilver glitters toegevoegd. Deze verfklodders eerst goed laten drogen - Finally I made a skin. A skin is a thin layer of acryllic paint but you can also make it with medium for a tranparant result. I had seen some examples on the internet using tulip dimensional paint so I wanted to give that a try too. Just squirt some paint on a smooth surface that won't stick. Let dry.



Dan de medium toevoegen. Na deze foto heb ik de glitters toegevoegd. Laat heel goed drogen. Wanneer het droog is, kun je de skin voorzichtig optillen. Wanneer het te dun lijkt, kun je altijd nog een laagje toevoegen. - Add the medium. I added some glitter after this picture was taken but before the medium was dry of course. Once dry you can carefully lift the skin. If it seems too thin you can always add another layer.


Detail van de skin die ik heb vastgezet met wat nietjes. - Detail of the skin that I adhered to the tag with staplers.



 En dan eindelijk de samengestelde tag! - And here is the final result!


Gebruikte materialen:

SW T12027 - Wilde zee
EI T1667 - Schelpen
SW B05143 - Mitra

CH-HSP24934 - multi-medium gloss 
 Distress paint Antique Linen en Weathered wood
PE-PPP17837 - Perfect pearls turquoise
432102 - Embossing poeder zilver
Stampbord



14 comments:

Marlies said...

Schitterende tag Saskia en een hele leuke techniek, ik heb niet al het matriaal maar ik ga het zeker een keer proberen.

Jetske said...

Geweldig mooie tag, en wat een technieken met multi medium! Vooral de transfer op stampbord vind ik geweldig mooi geworden.
Dit is echt een materiaal waar veel meer mee kan dan de meeste mensen denken!

Saskia said...

Zojuist een link naar het stampbord toegevoegd, die was ik bij de materialenlijst vergeten

petpan said...

Heel erg mooi gemaakt Saskia en erg handig uitgelegd.

Corrie Herriman said...

Mooi tag en leuke technieken !
Corrie

Tonny said...

Echt mooi Saskia, dank je wel, wist niet dat je er zoveel mee kon doen

toedeloe Tonny

Alie Hoogenboezem-de Vries said...

Wat een duidelijke tutorial Saskia...heel leerzaam! Een erg mooi resultaat, deze tag....Dank je voor de goede uitleg

Caro´s kreative Welt said...

Sehr, sehr schön geworden. Gefällt mir sehr. Danke für den WS.

LG Carola

Ria D said...

mooi resultaat en heel duidelijk uitgelegd !

Gerrina said...

Wat fijn dat je weer terug bent! Enne zoveel technieken op een tag; heerlijk! Dank je voor de goede uitleg! Mooi eindresultaat is het geworden! Ben benieuwd naar de volgende... Groetjes, Gerrina

Bea said...

Super uitleg Saskia!

Gráinne said...

I love this tutorial and the result. Must definitely try this. Suzanne x

Ineke said...

Hele fijne uitleg, gemakkelijk te volgen en een geweldig resultaat. Dank je wel Saskia, ik kijk uit naar de volgende keer.

Apollox said...

Very very cool piece of art!