Friday, 27 June 2014

Yupo

Vandaag wil ik een kaart laten zien waarbij ik gespeeld heb met yupo. Ik heb met behulp van een stencil en een sponsje gesso lekker dik aangebracht op een stukje yupo. Dit laten drogen. Vervolgens heb ik er overheen geschilderd met bister.
Wanneer je veel aan kalligrafie doet, ken je bister ongetwijfeld wel, het is een inkt op natuurlijke basis, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de walnootinktkristallen. De kleurafgifte is ontzettend hoog, je kunt het bijna oneindig verdunnen met water om lichtere tinten te creëren.
Ik heb hier de bisterkristallen ook vermengd met wat perfect pearls, daarna wat water erbij gedaan en met een kleine kwast het stukje yupo inclusief de gesso beschilderd. Je ziet dat de kleur veel donkerder uitpakt op de gesso. Dit komt omdat ik het op het gesso uit zichzelf heb laten drogen en op het yupo heb ik het na enige tijd afgedept met een tissue.
Dit geeft een mooie structuur en het scheelt een paar uur droogtijd. Voor degenen die geen bister hebben (te verkrijgen bij elke zichzelf respecterende winkel voor kunstenaarsbenodigdheden) heb ik het ook uitgeprobeerd met reinkers van distress inkt. Op zich werkt het daar ook prima mee, had ook niet anders verwacht, maar omdat je met het afdeppen vrij veel kleur meeneemt, wordt het resultaat met de distress inkt wat vlakker. Je zou dat kunnen opvangen door wat donkerdere en lichtere tinten door elkaar te gebruiken, maar dan moet je dát maar net in huis hebben.

PLATESW150 - Quotes


I used a stencil to apply gesso to yupo 'paper'. When it was dry I painted with bistre and perfect pearls on the entire piece of yupo. Yupo is synthetic paper and does not absorb ink so when it's (finally) dry you see very crisp edges, I adhanced the drying process by dabbing with a tissue. Bistre is an ink based on natural ingredients much like the walnut ink crystals. Try your local art store if you're interested.
I also tried it with distress ink re-inkers and that works fine too, but the bistre gives more depth in color. 

Details met de perfect pearls glans:


3 comments:

Gerrina said...

Mooi die Perfect Pearls erop! Hele mooie kaart en techniek weer! Fijn weekend alvast, Gerrina

Jetske said...

Heel erg mooi, vooral het contrast tussen gesso en gewoon Yupo. Als je geen haast hebt kun je de inkt op de Yupo natuurlijk ook gewoon laten opdrogen, dan zal het met reinkers van Distress of misschien ook wel van Adirondack ook een goede kleur houden.

Alie Hoogenboezem-de Vries said...

Heerlijk kleurgebruik en techniek Saskia!