Thursday, 31 July 2014

Pigment

Voor de tag van deze maand heb ik met pigmentpoeders gespeeld. Daar is makkelijk aan te komen als je op een steenworp afstand van een verfmolen woont, maar ook als je dat niet doet, zijn er tal van kunstschilderswinkels, ook op internet, die je er aan kunnen helpen.
In tegenstelling tot pigmentpoeders uit de hobbybranche zijn hieraan geen extra stoffen toegevoegd en moet je dus een 'plak' ingrediënt toevoegen om het te kunnen gebruiken.

Voor deze tag heb ik gebruik gemaakt van Magenta (en een extra item met Franse lak rood). Ik ben begonnen met het poeder losjes te mengen met gesso en dat met een paletmes op de tag aangebracht.

For this month's tag I played with pigments. You can buy them at an art store or as in my case at a paint mill. The powders contain only pigment so you'll have to add other ingrediënts to make it stick. You can make your own paint with it, plenty of recipes to be found on the web, or you can mix it with whatever you have. I mixed it loosely with gesso and used a palet knife to smear it on the tag.
For this tag I used Magenta.

Deze stansjes heb ik met zwarte gesso geverfd en vervolgens iridescerent medium gemengd met wat pigment aangebracht.

I painted these diecuts with black gesso and then added some iridesent medium mixed with the pigments.

De tag vervolgens bestempeld met Stazon.
SW S14011 - Franse tekst
SW S14010 - Achtergrond register

I stamped with Stazon.

Vervolgens vond ik het nog niet genoeg naar de achtergrond verdwijnen, dus ik voegde een glaze toe van multi medium gloss en pigments.
Trouwens, over multi medium gesproken, herinneren jullie je mijn eerste tag van dit jaar nog? Daarop had ik een skin gebruikt. In de Craft Stamper van augustus zie je een heel artikel daarover met mooie voorbeelden van Trish Lattimer.


I then decided to push it more into the background by using a glaze of multi medium gloss mixed with pigments. Talking about multi medium, do you remember my first tag this year? The one I used a skin on? There is now a full length article on skins by Trish Lattimer in the Craft Stamper of august with great examples.

Hierna ben ik met de melting pot aan de gang gegaan. Eerst met was waaraan ik de pigment (Franse lak rood) had toegevoegd. Prachtig resultaat, wat ik niet op de tag kon gebruiken omdat ik naturel was gebruikt had. Hierdoor was de kleur niet mooi ten opzichte van de tag. Omdat ik geen extra project pan had om het met kleurloze was uit te proberen, ben ik maar verder gegaan met UTEE.

CP N397 - Winter limb


Next I heated up the melting pot. First I used the pigment (French red this time) with wax which gave a wonderful result, but because I used the natural wax the colour slightly changed and I didn't like it on the tag. So I set aside the project pan and continued with UTEE.

Ik heb witte UTEE gemengd met de pigment in verschillende hoeveelheden voor de hartjes. Het ene vlindertje was eerst enkel wit en heb ik daarna ook met de glaze bewerkt. Vervolgens zwarte UTEE toegevoegd en daar het laatste hartje mee gemaakt. in de vorm van de vlinder heb ik eerst pigment gestrooid en vervolgens het UTEE mengsel eroverheen gegoten.

Dyan Reavely - The right words

I mixed white UTEE with the pigment for two of the hearts. The top butterfly was made with pure white UTEE on top of which I added the same glaze. I then added black UTEE to the mix and poured the small heart. Before pouring the black UTEE mix into the butterfly mold I sprinkled a bit of pigment powders first so the UTEE would adhere to that.

4 comments:

Jetske said...

Mooie tag, leuk al die accentjes!

Ineke said...

Een hele mooie tutorial, nodigt uit om zelf aan de slag te gaan. Good job Saskia,

Gerrina said...

Wow veel technieken en fijne uitleg! Mooi resultaat en wat dingen om zelf eens mee aan de slag te gaan! Dank je voor de inspiratie! Groetjes, Gerrina

Ria D said...

weer super duidelijk ! !