Sunday, 31 August 2014

Melk

Het is weer tijd voor een techniektag. Dit keer heb ik enkel foto's van het eindresultaat gemaakt, het is dan ook niet zo heel ingewikkeld.
Ik heb voor de verandering gestempeld met melk. Ik had er al eerder wat over gelezen en toen ik dus wat gecondenseerde melk (gewoon uit de supermarkt) overhad, ben ik het gaan uitproberen.

Je brengt de melk aan op je stempel met een sponsje, drukt de stempel af, laat even rusten op het papier en gaat vervolgens met je heat gun de afdruk verhitten. Afgezien van visioenen van zalige toetjes door de vrijkomende geur, kan dit geen kwaad, De melkafdruk wordt een mooie caramel kleur waarvan de intensiteit varieert door de tijd dat je de boel verhit. Dat duurt trouwens flink langer dan bij bijvoorbeeld embossen.

Vervolgens laat je het afkoelen en uitharden en klaar is je melk afdruk. Ik heb het op de eerste tag gecombineerd met bister op de achtergrond en wat stempelafdrukjes. De tweede tag heb ik nog niet verder afgemaakt, daar heb ik dezelfde stempel ook met distress inkt op gebruikt.

CP G226 - Magic happens
PLATECP14 - Plate 14 Magick (the small fairy is not sold separately)
EI E1203 - Romeo
DR - Basic backgrounds
DR - Doodle Parts


For this tag I stamped with condensed milk. You could also try normal milk but condensed milk is much thicker and therefore easier to use.
Just use a sponge to apply it to your stamp. stamp and let rest on the paper for a while and then heat with the heat gun. Be patient and the milk will turn a lovely caramel (and smell like it too!) The depth of the colour will vary with heating time.
On the first tag I combined the milk stamping with bistre and a few stamps and on the second tag I sued the same background stamp not only for the milk technique but also with normal distress ink. Not yet sure how I'll finish that one. 



6 comments:

Marlies said...

Leuke techniek Saskia, ga ik ook eens uitproberen

Alie Hoogenboezem-de Vries said...

Wat een leuke tag Saskia...het label heb je ook al zo bijzonder bewerkt...mooi!
groetjes, Alie

Ineke said...

Ja dit ken ik nog, lang niet gedaan. Bedankt voor deze opfris cursus. Mooi geworden.

Ria D said...

idee om weer eens te proberen

Jetske said...

Gecondenseerde melk is anders dan gewone melk, ook qua samenstelling. Meer suikers geloof ik, daardoor wordt het zo mooi van kleur. Wel oppassen dat het niet verbrandt is mijn ervaring!
Mooie tags, de combinatie met bruine inkt en bistre doet het goed!

Gerrina said...

Wat een mooi effect geeft dat! Ik gebruik het zelf zelden, maar mocht ik wat overhouden ga ik dit zeker eens proberen! Bedankt weer voor het laten kennismaken met een heel aparte techniek! Groetjes, Gerrina