Wednesday, 26 November 2014

Herfstcanvas

Ik heb een klein canvas van 20 x 20 gebruikt. Het was van een mindere studiekwaliteit (Action of Xenos bijvoorbeeld) dus ik heb eerst twee dunne lagen gesso aangebracht.
Vervolgens met lichtcreme en bruine acrylverf een onderschildering gemaakt met een sponsje. Deze kleuren heb ik ook gebruikt om te sponsen door een stencil en om de franse tekst mee te stempelen.
Hierna heb ik hetzelfde stencil gebruikt en daar multi medium doorheen gesponst, vervolgens voordat het opdroogde, de champagnekleurige glitters erover gestrooid.

Terwijl dat allemaal lag te drogen, op een stuk aquarelpapier allerlei kleuren inkt gesprayed. Ik heb Dylusions gebuikt, ecoline en color wash. Hieroverheen de bladeren gestempeld met bruine en paarse watervaste inkt (Adirondack en Stazon). De bladeren vervolgens stuk voor stuk uitgeknipt, een priegelwerkje.
Omdat ik wat dikker papier had gebruikt, houd je na het knippen witte randjes aan je afbeelding die ik niet zo mooi vind. Daarom heb ik met de kwastkant van een distress marker (gathered twigs) de randjes gekleurd.

In de hal stond nog een doos waarin het kattevoer afgeleverd was en een deel daarvan dat nog niet door de katten zelf stukgekrabd was heb ik gebruikt als ondergrond voor de afbeelding. Weer wat van de verf eroverheen gewreven alsmede wat gouden rub-on. Als je geen rub-on hebt, kun je ook gouden acrylverf gebruiken of een gouden stempelkussentje.
Voor de afbeelding heb ik gebruik gemaakt van een van Tim's Found Relatives.

Uit jute heb ik de bloem gestanst en hiervan de randjes wat met donkerbruine Stazon aangezet.

Ik ben erg blij met het resultaat en ben van plan dit ontwerp nu ook in een iets groter formaat te maken. Als afbeelding wil ik dan een foto van een dierbare boom gebruiken. Misschien maak ik er wel 4, eentje voor elk seizoen. 

PLATECP05 - Foliage
SW R13004 - Life is a song
SW S14011 - Achtergrond Franse tekst

I painted this canvas with a mixture of cream and brown paint. The same colours were used through a stencil and for stamping the french handwriting.
I also sponged a bit of multi medium through the same stencil and sprinkled Champagne coloured glitter on top.
While this dried I sprayed a piece of watercolour paper with various spray inks and stamped the leafs. Did a lot of fussy cutting (my poor hands) and applied gathered twigs to the a-bit-too-white sides of the cut outs.
The corrugated cardboard was also given a few patches of colour using the same paints and a bit of golden rub-on.

The flower was die cut out of burlap (sorry, that's the American phrase, can't seem to recollect the word used in the UK) and the petals were accentuated with dark brown Stazon.



5 comments:

Jetske said...

Heel erg mooi! Het idee van vier seizoenen met je dierbare boom spreekt me ook wel aan, daar kun je een mooie serie van maken. Ben heel benieuwd, misschien komen die t.z.t. ook op dit blog??? :-)

Alie Hoogenboezem-de Vries said...

Leuk opgebouwd Saskia!

Ria D said...

MOOI !

Ineke said...

Geweldig mooi Saskia, echt een art-werkje voor aan de muur.

Gerrina said...

Mooie technieken weer gebruikt en een prachtig canvas geworden! Groetjes, Gerrina