Saturday, 15 August 2015

Piece of the puzzle - She is the poem

Toen ik de door mij ontworpen stempellap in handen had, wilde ik daar natuurlijk ook een puzzelstuk mee maken. Dit keer wilde ik iets symboliseren dat ik op de deur van de betreffende kamer kon bevestigen.
Ik twijfelde tussen de slaapkamer en het atelier en het is het atelier geworden. De slaapkamer komt er ook nog wel van.

K4002NS - Moon
SW R15067/187 - Spiral Goddess
SW N15073/187 - Gestileerde lotus
SW N15072/187 - Spiraalset
SW C15069 - She poem
Distress paints: Faded jeans, Stormy sky, Weathered wood, Picket fence, Mermaid lagoon.
Distress inkt: Faded jeans
Stazon: Teal blue
Brilliance: Moonlight white
Embossing powder: wit, rood

Toen ik de godin wilde embossen omdat dat nu eenmaal meer impact heeft dan een gewone afdruk, zag ik al dat de details zouden verdwijnen. Niet onverwacht wanneer je op een aantal lagen paint stempelt en geen super fijne embossing poeder gebruikt. Maar ik vond het effect van de niet helemaal geprononceerde spiraal eigenlijk wel goed passen in de gehele symboliek, dus daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt.

De spiralen staan voor de continue evolutie; de maan, waar de godin naar reikt en waar haar scheppingen uit voortvloeien, symboliseert het vrouwelijke; de lotus staat o.a. voor Leven, Vernieuwing en Creatie. She is the poem vat dit alles samen, zij is zelf het het kunstwerk!





Of course I wanted to play with the stamps I had designed myself, as soon as they arrived in the mail. So no surprise they are the subject of this piece of the puzzle!

I decided to emboss the goddess instead of regular stamping her, as this would really make her shine and I considered it an extra bonus that the spiral was not fully visible. It was like it was still hidden partly in her womb.
The spirals symbolize birth, life and perpetual renewal; the moon toward which the goddess is reaching out, stands for femininity; the lotus flower has lots of meanings, like Life, Renewal and Creation.
It's all being summed up by She is the poem, because, actually, She herself is the piece of art!

So I created this piece to hang on the door of my art room and with all the symbolism going on I expect to be inspired every time I open that door.

3 comments:

Jetske said...

Heel mooi, Saskia, en de uitleg over de symboliek maakt de bijzondere betekenis heel duidelijk. Het embossen heeft inderdaad een heel mooi effect, en dat de spiraal daardoor veranderd is maakt het niet minder mooi.

Gerrina said...

Zo;n mooi uitgebalanceerd werk! Puur genieten! Groetjes, Gerrina

Alie Hoogenboezem-de Vries said...

Mooi Saskia!!!