Monday, 9 May 2016

Gastdesigner Neil Walker

PROJECT 2 Coasters with dragons






Materials


3 coasters
Gilding glue and flakes
DecoArt Prussian Blue Hue Fluid acrylic paint
Stencil
Metallic Lustre paste

Hi there.

I decided to have some fun experimenting for this project using Dragons. I have always loved Dragons so I decided to make myself some coffee coasters for my studio. I made three coasters but decided to add one onto a journal too leaving me two for coffee.

I will be honest and say that I lost count of how many layers I have ended up with as some of the first layers did not work out as I thought so I just added another layer and carried on!

Still I am happy with the end pieces so I learnt a good lesson. Don't be scared to carry on even when things aren't going to plan.

I started out by painting the coasters with Prussian Blue Hue Fluid acrylic.
On the first one I added three layers of clear embossing powder and stamped the dragon into it with Jet Black Archival ink. When it was cool I added some gilding pastes. It didn't look right so I added more embossing powder and heated it again to get a flat surface. I then stamped a different dragon with glue and added gilding flakes. I liked it but some of the detail was lost so I added another layer of powder and heated it. When that was cool I stamped over the gilded dragon with black archival ink again which then gave me the detail I wanted.

For the second coaster I stamped the dragon in glue and gilded it with flakes. I added further gilding with a stencil around the edge. I then added a couple of layers of embossing powder and melted it. When that was cool I stamped another smaller dragon in black ink.

For the journal I made the coaster the same as before but didn't stamp over the surface. 
I painted the cover of the journal with Prussian Blue to tone down the existing surface but still allowing the decorative elements of the cover to show through. I used a stencil to add gilding to the top and bottom corners before attaching the the coaster to the centre.


Hallo,

Ik besloot om wat te experimenteren voor dit project waarin Draken worden gebruikt. Ik heb altijd al van Draken gehouden, dus besloot ik om een paar onderzetters te maken voor mijn studio. Ik heb drie onderzetters gemaakt, maar besloot om er één op een journal te bevestigen, dus ik heb er twee over voor mijn koffie.

Ik zal eerlijk zijn en bekennen dat ik de tel kwijt ben geraakt hoeveel lagen ik uiteindelijk heb aangebracht, omdat sommige eerste lagen niet zo werden als ik gedacht had. Ik heb dus gewoon een extra laag aangebracht en ben verder gegaan!

Toch ben ik tevreden met de eindresultaten en heb dus een goede les geleerd. Wees niet bang om door te gaan, ook al gaan dingen niet helemaal volgens plan.

Ik begon met het schilderen van de onderzetters met Prussian Blue Hue Fluid acrylic (of een andere acrylverf).
Op de eerste onderzetter heb ik drie lagen clear embossingpoeder aangebracht en de draak er in gestempeld met Jet Black Archival inkt. Toen het koud was heb ik wat gilding pastes toegevoegd. Het zag er niet goed uit, dus heb ik meer embossingpoeder toegevoegd en het weer verhit om een glad oppervlak te krijgen. Ik heb toen een andere draak met lijm gestempeld en gilding flakes aangebracht. Het zag er mooi uit, maar er gingen wat details verloren, dus heb ik weer een laag embossingpoeder aangebracht en verhit. Toen dat afgekoeld was heb ik over de gilded draak met zwarte archival inkt nog een keer de draak gestempeld, zodat de details weer waren zoals ik ze wilde hebben.

Voor de tweede onderzetter heb ik de draag met lijm gestempeld en met gilding flakes bewerkt. Met een stencil heb ik nog meer gilding aangebracht langs de randen. Toen heb ik een paar lagen embossingpoeder er overheen gesmolten. Toen die waren afgekoeld heb ik een andere kleinere draak in zwarte inkt erbij gestempeld.

Voor het journal heb ik de onderzetter op dezelfde manier gemaakt maar ik heb niet over het oppervlak gestempeld. Ik heb de kaft van het journal met Prussion Blue geschilderd om het bestaande oppervlak wat terug te dringen maar wel de decoratieve elementen er doorheen te laten komen. Ik heb een stencil gebruikt om gilding op de boven- en benedenhoeken aan te brengen voordat ik de onderzetter middenop heb vastgeplakt.

2 comments:

Jetske said...

Beautiful coasters, and what a great idea to use one as a centerpiece on your journal.

Tarah - Miss Thundercat said...

wow, that is gorgeous!!